Kto prinúti samosprávu šetriť ? ZMOS či ZOMOS ?

23. septembra 2010, baksa, Nezaradené

Vláda sa zachovala správne. Treba šetriť na výdavkoch štátnej správy. Kto však udrží na uzde samosprávu ?
Kto udrží na uzde samosprávu v obciach a mestách, ktorá prakticky nemá zákonom daný horný strop na odmeny ?
Kto udrží na uzde samosprávu, ktorej poslanci môžu svojmu starostovi (primátorovi ) zdvihnúť jeho už aj tak veľkorysý plat ( najmä pri menších obciach a mestách ) až na dvojnásobok ?

Na Slovensku existuje niekoľko obcí, ktoré majú počet obyvateľov do 50 duší. Podľa zákona sa môžu dvaja ľudia ( ktorí v tom prípade predstavujú väčšinu obecného zastupiteľstva ) rozhodnúť o tom, že tam bude starosta pracovať na plný úväzok. V tom prípade starosta obce do 50 obyvateľov nesmie poberať nižší plat ako je 1,65 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve (ktorá predstavuje vyše 700 € ) a môžu mu ho dokonca tento zvýšiť na dvojnásobok. Starosta obce do 50 obyvteľov môže teda na základe rozhodnutia dvoch poslancov v jeho obci zarábať mesačne 3,3 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve teda vyše 2.200 €. Je to všetko v súlade so zákonom. Je však tento zákon v súlade s morálkou ?

Mnohé samosprávy majú skutočne existenčné problémy. Mnohé však šetria na potrebných veciach ( napríklad prístroje na meranie alkoholu pre MsP v Hnúšti ) a zároveň si dovolia udeľovať odmeny ( napríklad v Hnúšti ).

Nebolo by vhodné, aby mali starostovia  v obciach  len základný plat vychádzajúci zo zákona až do doby, kedy by sa financie obce skonsolidovali ?

Nebolo by vhodné, aby aj poslanci mali strop na svoje odmeny, keďže  dnešný zákon im umožňuje aj v malej obci   schváliť si  za jedno zasadnutia odmenu aj niekoľko tisíc EUR a zákon sa neporušia ?

Na to, aby si vláda trúfla na takýto zákon je asi ZMOS ako združenie starostov a primátorov ( väčšinou nie so základnými platmi ) silný oponent.

Možno ľuďom otvorí očí novovzniknuté občianke združenie ľudí, čo chcú skutočný poriadok v samospráve ZOMOS.  

Na doplnenie ZOMOS je združenie občanov miest a obcí Slovenska, ktoré chce zmeniť  aj niektoré absurdné stavy v územnej samospráve na Slovensku a ukázať na absurditu samosprávy v praxi. Možno aj v tomto zákone ….

 

 

 
Pre ilustráciu výňatok  zo zákona o platoch starostov a primátorov (Zákon č. 253/1994 Zb. v platnom znení ) kde sa uvádza :

Starostovi patrí plat, ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky7) za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa § 4 ods. 1. Plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor. Starostovia sa na účely § 3 ods. 1 zaraďujú do deviatich platových skupín podľa počtu obyvateľov obce alebo mesta a násobky sa im ustanovujú takto:
1. do 500 obyvateľov 1, 65-násobok,
2. od 501 do 1 000 obyvateľov 1, 83-násobok,
3. od 1 001 do 3 000 obyvateľov 2, 20-násobok,
4. od 3 001 do 5 000 obyvateľov 2, 41-násobok,
5. od 5 001 do 10 000 obyvateľov 2, 60-násobok,
6. od 10 001 do 20 000 obyvateľov 2, 81-násobok,
7. od 20 001 do 50 000 obyvateľov 3, 21-násobok,
8. od 50 001 do 100 000 obyvateľov 3, 54-násobok,
9. nad 100 000 obyvateľov 3, 98-násobok.

(2) Plat starostu nemôže byť nižší, ako je ustanovené v § 3. Obecné zastupiteľstvo môže tento plat rozhodnutím zvýšiť až na dvojnásobok.